Det hele begynte på 1970-tallet da Mr. Pierre Fabre, en farmasøyt fra Castres, med en lidenskap for botanikk, valgte havre, en glemt plante på den tiden, men en som hadde blitt brukt i mer enn tre årtusener til medisinske formål. Dette var begynnelsen på et langt søk som fortsatt pågår i dag i Sørvest-Frankrike.
Denne DERMAtologiske Havren, eller Avoine på fransk, inspirerte A-DERMAs merkenavn og merkevarens første produkt så dagens lys i 1982, Dermatologisk Havremelk-rensestykke, som også var det første syntetiske vaskemiddelet(såpefri bar) i apotekene, et vitnesbyrd til et banebrytende merke, for med dette produktet ble også plantebaserte Dermo-Cosmetics født...
Nye og innovative produkter, som nå er blant de mest solgte og anbefalt av leger, ble utviklet, samt verktøy som kunne hjelpe leger og forbrukere med å håndtere visse sykdommer:
■ 1993
En dobbel hit med lanseringen av Dermalibour, den første industrielle formelen på markedet laget av kobbersink, og Epitheliale, reparerende og lindrende produkter for sart og irritert hud.
Publisering av SCORAD, en evalueringsscore og det første verktøyet for å overvåke utviklingen av atopisk dermatitt, av ETFAD (European Task Force on Atopic Dermatitis) i samarbeid med A-DERMA. I dag er dette referanseskalaen for å kontrollere effektiviteten av behandlinger for atopisk dermatitt. Dette ble deretter fulgt av sin "pasientorienterte" versjon i 2009: PO-SCORAD.
A-DERMA går foran i å inkludere forbrukere i utviklingen av verktøy og produkter for å forbedre deres velvære, begynnelsen på "Patient-i fokus ".